Gumer

'MEDIA IN REVIEW

Radio Free Asia
Takes Aim

or advocates of human
rights, East Asia is at
once a fountain of hope
and a slough of despair.

Sparkling and pure—at
least by comparison with other
countries of lesser democratiza-
tion—are Japan, South Korea,
Taiwan, and the Philippines.
Soiled by tyranny and sunk in
oppression are North Korea,
China, Burma, Vietnam, and
Laos.

These latter nations have
provided the severest test of the
Clinton administration’s vow to
make the promotion of democra-
¢y and human rights a pillar of
U.8S. foreign policy.

Clinton’s chief—some would
say his only—lasting initiative on
behalf of democracy in the region
is Radio Free Asia, a U.S. gov-
ernment-supported surrogate
domestic radio station for the
region. As it prepares to observe
the one-year anniversary of its
first broadcast this September,
the radio station appears to have
won an audience in Asia while
eluding enemies at home and
abroad.

by Kevin |. McNamara

Scores of former dissidents,
analysts, and statesmen believe
shortwave radio broadcasts
helped nurture democracy
behind the Iron Curtain. The
BBC, Deutsche Welle, and Voice
of America (VOA)—but especial-
ly the surrogate domestic ser-
vices of Radio Free Europe and
Radio Liberty (RFE/RL)—are
thought to have deprived Soviet-
bloc regimes of a monopoly of
information, undermined popu-
lar trust in communist rule, and
spawned dissident movements
that grew in power.

In The Grand Failure: The
Birth and Death of Communism
in the Twentieth Century, former
U.S. National Security Adviser
Zbigniew Brzezinski declared,
“The loss of communist monopoly
over mass communications is the
key to the breakdown of commu-
nist totalitarianism.”

Poland’s Lech Walesa, the
Czech Republic’s V4clav Havel,
and Alexander Dubcek, leader of
the abortive Prague Spring, all
described Western radio broad-
casts as critical to their success
in overthrowing Soviet rule.

Aleksandr Solzhenitsyn cited
their importance, as did former
Soviet President Mikhail Gor-
bachev, who was forced to turn to
the BBC, Radio Liberty, and
VOA for information during the
1991 Soviet coup attempt.

Chill winds from Asia

In the wake of the massacre
in Beijing’s Tiananmen Square
in 1989, therefore, Congress
turned America’s antennas to the
East by creating an agency mod-
eled after Radio Free Europe and
Radio Liberty.

The chief target was China.
The original legislative proposal
for Radio Free Asia, introduced
by Rep. John Porter (R-Illinois),
founder of the Congressional
Human Rights Caucus, would
have called it Radio Free China.
Yet much of East Asia is ruled by
communist or authoritarian
regimes. Although the Cold War
in Europe is over, chill winds
continue to blow across East
Asia.

Accordingly, Congress autho-
rized the RFA to broadcast to

78 THE WORLD & |



COURTESY RADIO FREE ASIA

® Many voices of freedom: Broadcasters of Radio Free Asia’s Vietnamese service, one of seven
different sections at the station, prepare a program at the RFA’s Washington, D.C., studios.

Burma, Cambodia, China, Laos,
North Korea, Tibet, and Vietnam.
According to Freedom House,
which rates political rights and
civil liberties in all nations on a
scale of one (most free) to seven
(not free), the countries served by
the RFA consistently rate sixes or
sevens. None are even “partly
free,” according to Freedom
House, though Cambodia is con-
sidered an emerging, albeit high-
ly fragile, democracy.

Burma, Laos, North Korea,
and Vietnam likewise languish
at the very bottom of the 150
nations ranked in the 1997 Index
of Economic Freedom, published
by the Heritage Foundation and
the Wall Street Journal. Cambo-
dia’s and China’s economies score
slightly higher yet are catego-
rized as “mostly not free.” The
index did not rank Tibet, the ter-
ritory in China whose people
seek autonomy from Beijing.

Congress created Radio Free

Asia in 1994 when it consolidat-
ed all nonmilitary, government
overseas broadcasters—such as
the RFA, VOA, RFE/RL, and
Radio and TV Mart{—under a
Broadcasting Board of Governors
and created the International
Broadcasting Bureau within the
U.S. Information Agency (USIA).
The RFA and RFE/RL are pri-
vate, nonprofit corporations that
receive federal grants from the
Broadcasting Board of Gover-
nors, while the VOA and the oth-
ers are under the USIA.

Richard Richter, a former
executive at ABC and CBS News
who most recently served as
executive producer at WETA, the
Washington, D.C., public televi-
gion station, was recruited as
president of the RFA. Dan
Southerland, former Beijing
bureau chief for the Washington
Post, was selected as the RFA’s
executive editor and vice
president.

Radio Free Asia’s programs
differ significantly from the
VOA’s in that they emphasize
developments inside such coun-
tries as China, serving as a sur-
rogate domestic radio station.
The broadcasts are considered
more relevant to their informa-
tion-starved listeners than the
American-style fare on the VOA.

Broadcasting in English and
local languages, the VOA fea-
tures American news, interna-
tional news, and State Depart-
ment editorials in addition to a
modest quantity of “local” news.

Southerland estimates that
95 percent of the RFA’s programs
focus on people and events with-
in the countries in which the
broadcast is heard, compared to
15-25 percent of the VOA’s pro-
grams. The RFA is also indepen-
dent of government control, while
some say that the USIA’s control
of the VOA has had a stifling
effect in the past.

AUGUST 1997 79



doing some work in television,
and we didn’t want to saddle the
organization with a name that
emphasizes radio.”

Members of Congress object-
ed strongly—and the Radio Free
Asia name survived.

Reception overseas. . .

Radio Free Asia has met
with a chilly reception from the
dictatorial regimes in East Asia,
chief among them Beijing. They
have had limited success in hin-
dering the station’s operations
but have not silenced it.

As early as 1991, China’s offi-
cial news agency labeled propos-
als for Radio Free Asia as “pro-

U.S. radio broadcasts deprived Soviet-bloc
regimes of a monopoly of information,
undermined popular trust in communist

rule, and spawned dissident movements

that grew in power.

paganda warfare against China.”
The following year, Beijing erect-
ed so many obstacles in its path
that a U.S. commission studying
the feasibility of the RFA was
forced to cancel a planned trip to
Beijing.

/3
I

e,
\ rawan
W

J!,JP

g
k.“‘” .« PHILIPPINES

ye fil e
£ A

B Mapping out news-freedom targets: During the past year, Radio

Free Asia began broadcasting to Tibet, plus six East Asian nations

(tan-shaded area).

Once the RFA was estab-
lished, Richter said, Chinese
diplomats visited his office on two
separate occasions to demand the
locations of his transmitters.

“It seemed to me that they
obviously received instructions
from Beijing to find out,” Richter
said. He refused to reveal the
transmitters’ location but con-
ceded that any engineer “worth
his salt” could pinpoint them.

Since then, the RFA presi-
dent confirmed, Beijing has suc-
cessfully pressured Armenia,
Kazakhstan, and Thailand to
deny the station use of local
transmitters for its Chinese
broadcasts, though not for other
languages.

The RFA employs nine trans-
mitters, five of them broadcast-
ing to China. As a result, Richter
said, the RFA is heard among
China’s 1.2 billion people and
most of the other 155 million peo-
ple it serves. Richter conceded
that added broadcasts would
strain the RFA’s transmitter
capacity but said a new trans-
mitter for both the VOA and the
RFA is scheduled for construction

AUGUST 1997 81



news and information about inter-
nal events in Asian countries.”

Bush’s USIA director, Henry
Catto, said of the RFA, “I'd be
surprised to see it come to pass,
because a complete new surro-
gate broadcasting operation
would be hugely expensive, at
least $100 million.” (The RFA
had start-up costs of $10 million
and has an annual budget of $9.3
million.)

Recently, U.S. Ambassador
to China James Sasser said, “Far
be it from me to tell Congress
what they ought to do, but in
this age of trying to streamline
government, and in an age of
budget austerity, the case could
be made that there’s duplication
of effort here.”

What of the China hands and
diplomats who warn against rup-
turing ties to China? In response,
the initial U.S. task force created
to study the RFA proposal said in
its 1991 report, “The history of
the past few decades suggests
that diplomacy helped keep the
world safe; ideas helped make the
world free.”

The argument that Wash-
ington needs to avoid offending
Beijing suffered a blow when the
architect of U.S. China policy,
Richard Nixon, wrote in Seize the
Moment: “Chinese hard-liners
. . .thrive on isolation because it
means guaranteed and unques-
tioned power for them. . . .
Rather than playing into their
hands, we should promote peace-
ful change, just as we do in other
countries around the world.”

Nixon added that “we can

As early as 1991, China’s official news

agency labeled proposals for Radio Free

Asia as “propaganda warfare against

China.”

assist the forces of freedom best
through broadcasts of news and
information, not just about the
world at large, but particularly
about the internal situation in
China.” Not only did Nixon advo-
cate the creation of a Radio Free
China, he backed a Radio Free
Tibet, to boot.

Support solidifying

Circumstances, too, are con-
spiring to support the RFA. The
agency may benefit, for instance,
from recent placements of possi-
ble allies in key posts in the
State-USIA-VOA bureaucracy.
The new director of the VOA, for
instance, is Evelyn Lieberman, a
former aide to Biden, the RFA’s
chief supporter in the Senate.

In addition, the new head of
the USIA’s International Broad-
casting Bureau is Kevin Klose,
former president of the other sur-
rogate domestic service, the
RFE/RL, which, one congression-
al source said, “effectively makes
him the chief operating officer for
the Broadcasting Board of Gov-
ernors, which oversees all of these
organizations.”

And the urge to do something

on behalf of human rights tends
to guarantee the RFA continued
support. In 1992, Clinton lam-
basted Bush for coddling com-
munist China, declaring that “no
American foreign policy can suc-
ceed if it slights our commitment
to democracy.”

In 1994, Clinton reversed
himself and awarded China
most-favored-nation (MFN) trad-
ing status despite its human-
rights violations.

With the clash over renewing
MFN for China coming up year
after year, therefore, Radio Free
Asia continues to be important to
Clinton—and other U.S. offi-
cials—who want to be seen as
doing something on behalf of
human rights.

But the bottom line, of
course, will always be not the
RFA’s utility to Washington politi-
cians but its benefit to the hun-
dreds of millions of Asians whose
governments routinely withhold
truthful news. These people are
the real winners. W

Kevin J. McNamara, a former jour-
nalist and congressional aide, is an
adjunct scholar of the Foreign
Policy Research Institute in
Philadelphia.

AUGUST 1997 83



